2.3.2 Blocs lògics de Dienes
Els blocs lògics de Dienes, consten de quaranta-vuit peces sòlides, de fusta o plàstic de fàcil manipulació. Cada peça es defineix per quatre variables, el color, la forma, la grandària i el grossor.
Del color s’ha de distingir entre vermell, blau i groc. De la forma cal diferenciar entre quadrat, cercle, triangle i rectangle. La grandària pot ser gran i petita, i el grossor, gruixut i prim. Els blocs lògics de Dienes permeten fer classificacions, seriacions, ordenacions...
Els blocs lògics serveixen per treballar diferents nocions i conceptes logicomatemàtics, com són atributs i característiques de cadascun dels blocs, comparar a partir de les similituds i diferències, fer classificacions, fer seriacions i ordenacions, introduir el concepte de nombre, comptar i identificar les figures geomètriques.
FASES DE LES ACTIVITATS CLASSIFICACIÓ
1. DONAR CRITERI
Cal un objecte amb diferents atributs i posar nom a aquests descobriments: gran , petit, alt, baix, fred calent... exemple: una taronja: rodona, color tronja, gran...
2. UN ÚNIC CRITERI
Descobrir un atribut que puguin tenir diferents objectes i posar nom a aquests. Rodo: taronja, pilota...
3. SUBCLASSIFICACIÓ
Fer grups i subgrups establint primer un criteri i a continuació un segon.
Amb les peces dels blocs lògics: aqui posem les vermelles, aqui les grogues... A continuació de cada grup es separen les rodones, les quadrades, triangulars...
FASES ACTIVITATS SERIACIÓ
1. ORDRE ARBITRÀRI
Va provant sèries d'un conjunt d'objectes canviant els criteris de diferenciació.
Si posem els quadrats en fila anirà canviant la sèrie de colors.
2. ORDRE LÒGIC
Es pot presentar una sèrie de triangle petit, mitjá i gran i demanem a l'infant gue els ordeni de gran a petit i despès de petit a gran.
FASES ACTIVITATS QUANTITATIVES, MESURA
1. COMPARACIÓ I ORDENACIÓ DIRECTA ENTRE OBJECTES
Es pot comparar un atribut de diferents objectes i establir correspondències com: més que, menys que i tant com.
Presentar tres gots iguals amb quantitats d'aigua diferent i preguntar on n'hi ha més/menys/igual?
També es pot ordenar en funció de l'atribut mesurat.
Ordenar els tres gots de més a menys i a l'inversa.
2. COMPARACIÓ I ORDENACIÓ ENTRE OBJECTES I UNITATS DE MESURA
Escollint una unitat de mesura (dit, pam, peu, pessa...) i ensenyar a mesurar: unitat repetida sense superposicions. Es poden fer estimacions de quant pot mesurar i contastar-ho amb la pràctica.
Per exemple amb el pam, anar provant en diferents objectes de l'aula.
Blocs lògics de Dienes